Diagnoza psychologiczna: podstawowe kompetencje (konwersatorium)
Autor programu: zbiorowy
Rok: III Semestr: zimowy
Liczba godzin: 30
Forma zajęć: konwersatoria
Prowadzący: mgr Aleksandra Frydrysiak, mgr Piotr Haładziński,
dr Marta
Karbowa-Płowens, prof. UAM dr hab. Anna Słysz
Założenia i cele (wiedza, umiejętności)
Udział w zajęciach
powinien pozwolić na lepsze zrozumienie literatury przedmiotu oraz
zachęcić do refleksji nad przedmiotem i celami diagnozowania oraz
uwarunkowaniami procesu podejmowania decyzji diagnostycznych.
Uczestniczenie w zajęciach ma także przyczynić się do wyobrażenia sobie
modelowej sytuacji diagnozowania, uwrażliwienia studentów na
źródła błędów popełnianych w procesie podejmowania
decyzji diagnostycznych oraz na etyczne problemy diagnozowania, a w ten
sposób - przygotować do zajęć praktycznych (ćwiczenia).
Tematy zajęć konwersatoryjnych oraz zalecana literatura zostały tak
dobrane, żeby stworzyć Państwu możliwość refleksji nad procesem
diagnozowania i etycznymi aspektami postępowania diagnosty, a także
podjęcia dyskusji nad wybranymi zagadnieniami problemowymi dotyczącymi
diagnozy psychologicznej. Ze względu na formę i cel zajęć niezwykle
ważne jest, abyście Państwo systematycznie przygotowywali się do zajęć
(czytając podaną literaturę) oraz byście brali aktywny udział w
dyskusji.
Opis przedmiotu
Przedmiot wprowadza w zagadnienia dotyczące
diagnozowania działania jednostki za pomocą takich metod jak:
obserwacja, rozmowa/wywiad, kwestionariusz, techniki projekcyjne.
Studenci zapoznając się z literaturą mają
możliwość poddać refleksji proces diagnozowania. Celem zajęć jest także
zapoznanie
studentów z: 1) psychologicznymi uwarunkowaniami procesu
podejmowania decyzji diagnostycznych, 2) zasadami interpretacji danych
diagnostycznych, 3) etycznymi aspektami postępowania diagnosty na
różnych etapach diagnozowania.
Forma zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest obecność na
zajęciach, pozytywna ocena z pisemnych testów (w sumie 60 pytań)
z zakresu
podanej literatury oraz ocena aktywności na zajęciach.
Testy wiedzy
(w formie online) z literatury dotyczącej danego obszaru
tematycznego odbędą się w
terminach podanych przez
osobę prowadzącą zajęcia. I tak
pierwsze
kolokwium
(20 pytań testowych) będzie obejmowało
wiedzę na temat obserwacji i
rozmowy
psychologicznej (literatura obowiązkowa – pozycje
nr: 1, 8, 11, 13, 14),
drugie (10 pytań testowych) będzie
dotyczyło technik
kwestionariuszowych
(literatura obowiązkowa – pozycja nr 15 oraz literatura
uzupełniająca - pozycje nr: 24 i 45), trzecie
(15 pytań
testowych) – technik projekcyjnych (literatura
obowiązkowa
–
pozycje nr: 2, 10 oraz literatura uzupełniająca - pozycje nr:
6, 19, 41), a czwarte (15 pytań testowych) - decyzji
diagnostycznych i etycznych aspektów postępowania diagnosty
(literatura obowiązkowa - pozycje nr 5, 9). Ocena jest
pozytywna, gdy suma wszystkich punktów za kolokwia
"cząstkowe" wynosi 50% plus 1 pytanie.
Osoby,
które prześlą (drogą mailową) do osoby prowadzącej zajęcia
ciekawe linki do materiałów związanych z tematyką zajęć,
które warto umieścić na stronie internetowej poświęconej
konwersatorium, mogą otrzymać dodatkowe punkty (na konto kolokwium),
jeśli prowadzący uzna te materiały za przydatne (1 punkt za 2 linki;
jedna osoba może otrzymać łącznie nie więcej, niż 3 punkty).
Progi ocen są następujące:
53-60 - bardzo dobry
46-52 - dobry +
41-45 - dobry
36-40 - dostateczny +
31-35 - dostateczny
ZAJĘCIA I a: Wprowadzenie do zajęć
CEL: Zrozumienie
podstawowych elementów procesu wnioskowania diagnostycznego
Proces wnioskowania diagnostycznego (od wskaźników do
wniosków).
Zadanie: Polaków portfel własny (praca w grupach).
ZAJĘCIA I b: Obserwacja - wprowadzenie
CEL:
Poznanie możliwości i ograniczeń obserwacji jako metody badawczej
i diagnostycznej; wykorzystanie wiedzy z zakresu metodologii
(charakterystyka metod badawczych) na gruncie badania jednej osoby.
- Wprowadzenie:
- pojęcie technik
nieinwazyjnych
(pośrednich, ang. unobtrusive measure, indirect
measure), analiza nieintencjonalnych śladów
zachowania (physical-trace analysis),
wytworów oraz analiza danych wtórnych.
- obserwacja
wśród
technik nieinwazyjnych - definicja metody obserwacji;
- obserwacja
naukowa a nienaukowa (potoczna) metoda zdobywania wiedzy o zachowaniu -
różnice dotyczące sposobów
prowadzenia obserwacji;
- obserwacja w procesie
badawczym a
obserwacja w procesie diagnostycznym - podobieństwa i
różnice;
- rodzaje obserwacji
(uczestnicząca, ustrukturowana, swobodna;
oceniająca, neutralna);
- formułowanie
celów
obserwacji;
- techniki
doboru próbek zachowania: metoda próbek
czasowych, metoda
próbek zdarzeń, metoda próbek
sytuacyjnych;
- obserwacja jednostki a
obserwacja
grupy, obserwacja interakcji; obserwacja miejsca;
- różnica
między
obserwacją a interpretacją -
uwrażliwienie na uwikłanie własnego
doświadczenia w proces obserwacji.
- Utrwalanie
danych obserwacyjnych i problem obiektywizmu:
kategorie wskaźników
obserwacyjnych
wykorzystywanych w badaniach psychologicznych.
- Tworzenie systemu klasyfikacji zachowań. Przykłady arkuszy i skal
obserwacyjnych oraz systemy kodowe. Wykorzystanie skal szacunkowych i
problem wnioskowania o cechach psychicznych.
LITERATURA:
• Suchańska, A. (2007).
Rozmowa i
obserwacja w
diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP - Wydawnictwa Akademickie i
Profesjonalne. (część III - dot. obserwacji)
• Brzezińska, A., Brzeziński, J.,
(2004). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W:
Brzeziński, J.,
Metodologia badań psychologicznych. Wybór
tekstów
(s.
232-306)
Przydatne linki: W
tym tekście
można przeczytać więcej na temat metody obserwacji.
ZAJĘCIA II a: Metodologiczne problemy obserwacji
CEL:
Uwrażliwienie na etyczne aspekty prowadzenia badania diagnostycznego
z wykorzystaniem obserwacji; wzbudzenie świadomości
metodologicznych i etycznych konsekwencji wynikających z
popełnianych błędów w prowadzeniu obserwacji.
- Twierdzenia opisowe a twierdzenia interpretacyjne (hipotezy);
analiza i interpretacja
danych z obserwacji. Stawianie hipotez na podstawie danych z
obserwacji.
- Tendencyjność obserwatora i sposoby jej kontroli. Problematyka
rzetelności obserwatorów: miary rzetelności, zgodność
sędziów.
- Etyczne aspekty prowadzenia obserwacji.
LITERATURA: j/w
ZAJĘCIA II b: Wywiad, rozmowa psychologiczna -
wprowadzenie
CEL:
Poznanie specyfiki rozmowy psychologicznej jako metody
diagnostycznej; zrozumienie jej interakcyjnego charakteru oraz roli
kontaktu z osobą badaną.
- Definicje, kryteria podziału, rodzaje i cele strukturyzowania
wywiadu i rozmowy.
- Korzenie historyczne.
- Typ danych.
- Kontakt diagnostyczny (specyfika, cechy, wskaźniki, rola,
dynamika, etyka, odpowiedzialność, nadużycia, przeżycia diagnosty,
superwizja). Kontakt rzeczywisty a kontakt pozorny - wskaźniki oraz
przyczyny kontaktu pozornego. Ocena gotowości do udziału w relacji;
ocena empatii i ciepła (skale Rogersa).
LITERATURA:
• Stemplewska-Żakowicz,
K.
(2005).
Metoda
wywiadu w psychologii. W: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K.
(red).
Wywiad psychologiczny. Tom 1.
Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. (s.
31-89).
• Suchańska, A.
(2007).
Rozmowa i
obserwacja w
diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP - Wydawnictwa Akademickie i
Profesjonalne (część I, rozdział 2; część II rozdział 1)
Przydatne linki: Tu
można znaleźć więcej informacji na temat wywiadów
ustrukturyzowanych.
ZAJĘCIA III a: Technika prowadzenia wywiadu/rozmowy
CEL:
Poznanie celu i funkcji poszczególnych instrumentów
konwersacyjnych
stosowanych podczas rozmowy diagnostycznej oraz zasad planowania i
doboru struktury rozmowy.
- Fazy rozmowy diagnostycznej.
- Strategia budowania
całości wywiadu (ogólnie).
- Rejestrowanie i transformacja całości wywiadu. Zapis rozmowy,
zasady transkrypcji (np. wg Jefferson).
LITERATURA:
• Suchańska,
A.
(2007).
Rozmowa i
obserwacja w
diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP - Wydawnictwa Akademickie i
Profesjonalne (część II, rozdział 2, 3 i 6)
• Ustjan, D. (2005).
Instrumenty
konwersacyjne.
Rozróżnienia, klasyfikacja i badania. W:
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K.
(red). Wywiad
psychologiczny. Tom 2. Warszawa:
Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa
Psychologicznego (s. 131-151)
• Ustjan, D. (2005). Pytania i inne
instrumenty
konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego.
W:
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red).
Wywiad
psychologiczny. Tom 2. Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych Polskiego
Towarzystwa Psychologicznego (s.
152-187)
ZAJĘCIA III b: Tematyka wywiadu/rozmowy
CEL:
Refleksja nad podobieństwami i różnicami w zakresie tematyki i
struktury rozmowy w zależności od paradygmatu. Uwrażliwienie na
kwestie etyczne związane z prowadzeniem rozmowy psychologicznej.
Uwaga: na trzecich zajęciach odbędzie się kolokwium nr 1.
- Reguły
planowania
tematyki wywiadu/rozmowy: cel diagnozy,
wybór kategorii diagnostycznych, niezbędne
informacje,
szczegółowa tematyka wywiadu.
- Dziedziny ważne
dla
diagnozy (wg Wallena) - omówienie.
- Charakterystyka informacji
dostępnych w wywiadzie (rozmowie).
- Treść wypowiedzi a kontekst wypowiedzi, emocje, formalne cechy
wypowiedzi.
- Reguła sekwencji (Clark), zasada współpracy (Grice),
zasada grzeczności (Leech) i ich wykorzystanie w interpretacji rozmowy.
- Specyfika grupowych wywiadów tematycznych (FGI) i
indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI).
- Analizowanie danych z rozmowy (wieloznaczność danych i moc
przesłanek, błędy percepcji i wnioskowania).
- Etyczne aspekty prowadzenia rozmów i wywiadów.
LITERATURA:
• Stemplewska-Żakowicz,
K.
(2005).
Metoda
wywiadu w psychologii. W: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K.
(red).
Wywiad psychologiczny. Tom 1.
Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. (s.
31-89)
• Suchańska,
A.
(2007).
Rozmowa i
obserwacja w
diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP - Wydawnictwa Akademickie i
Profesjonalne (część I, rozdział 1; część II, rozdział 4 i 5)
• Ustjan, D. (2005).
Instrumenty
konwersacyjne.
Rozróżnienia, klasyfikacja i badania. W:
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K.
(red). Wywiad
psychologiczny. Tom 2. Warszawa:
Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa
Psychologicznego (s. 131-151)
• Ustjan, D. (2005). Pytania i inne
instrumenty
konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego.
W:
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red).
Wywiad
psychologiczny. Tom 2. Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych Polskiego
Towarzystwa Psychologicznego (s.
152-187)
ZAJĘCIA IV a: Techniki kwestionariuszowe - wprowadzenie
CEL:
Poznanie specyfiki kwestionariuszy psychologicznych jako technik
diagnostycznych i badawczych; wyposażenie w podstawową wiedzę dot.
konstruowania kwestionariuszy; refleksja nad procesami leżącymi u
podstaw odpowiadania na pytania kwestionariuszowe.
- Historyczne korzenie.
- Specyficzne problemy
technik kwestionariuszowych.
- Kwestionariusze empiryczne i
teoretyczne (racjonalne).
- Zasady
budowania kwestionariuszy:
- etapy konstruowania
kwestionariusza
- typy pytań
- typowe
błędy przy
tworzeniu pytań
- typowe zmienne
zakłócające.
LITERATURA:
• Wiggins J. S. (1994). Techniki ustrukturowane. W:
Paluchowski W. J. (red.).
Kwestionariusze w
diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych, Biblioteka
Psychologa
Praktyka, t. 5, (s. 93-170). Warszawa: Laboratorium Technik
Diagnostycznych PTP
i Wydziału Psychologii UW.
• Zawadzki, B. (2000). Kwestionariusze
osobowości.
W:
J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1,
str.
469-490). Gdańsk: Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne.
Przydatne linki: Warto
zajrzeć na strony poświęcone testom psychologicznym, np.
ta strona. Aktualne
są też problemy związane ze
stosowaniem
testów w formie online.
ZAJĘCIA IV b: Techniki kwestionariuszowe - konstrukcja
CEL:
Wyposażenie w podstawową wiedzę dot. konstruowania kwestionariusza
ze względu na cel badania.
- Od pojęć teoretycznych do ich operacjonalizacji.
- Analiza strategii konstrukcji inwentarzy.
LITERATURA:
j/w
Przydatne
linki: W
tym
miejscu można znaleźć cały rozdział (książka "Research Methods in
Psychology")
o
konstruowaniu kwestionariuszy.
ZAJĘCIA V a: Techniki kwestionariuszowe - adaptacja
CEL:
Refleksja nad procesami leżącymi u podstaw odpowiadania na pytania
kwestionariuszowe; wzbudzenie świadomości metodologicznych i
etycznych konsekwencji wynikających z popełnianych błędów
podczas prowadzenia badania kwestionariuszowego; wzbudzenie
krytycznej postawy wobec niewiarygodnych i nierzetelnych metod
diagnostycznych.
Uwaga:
na piątych zajęciach odbędzie się kolokwium nr 2.
- Poblemy adaptacji kultuowej vs językowej.
- Kontrola odpowiadania - deklaratywność, manipulacja obrazem
siebie (zarządzanie wrażeniem), niedbałość.
- Etyczne aspekty powadzenia badań za pomocą kwestionariuszy.
LITERATURA:
• Paluchowski W. J.
(1983). Źródła
zakłóceń w
kwestionariuszowym badaniu osobowości i ich
kontrola. W: Paluchowski W. J. (red.).
Z zagadnień
diagnostyki osobowości (ss. 249-271). Wrocław:
Ossolineum
• Hornowska,
E., Paluchowski, W.J.
(2004). Kulturowa
adaptacja testów psychologicznych. W: J.
Brzeziński
(red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór
tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
ZAJĘCIA V b: Techniki projekcyjne - wprowadzenie
CEL:
Poznanie specyfiki technik projekcyjnych jako narzędzi
diagnostycznych.
- Podstawowe wiadomości z zakresu technik projekcyjnych jako
elementu diagnozy
psychologicznej.
- Historyczne korzenie.
- Pojęcie
projekcji w psychologii. Związek między projekcją klasyczną i projekcją
uruchamianą podczas badania za pomocą technik projekcyjnych.
- Warunki obiektu projekcyjnego (bodźca testowego) umożliwiające
projekcję.
LITERATURA:
• Frank, L.K.
(1989). Metody
projekcyjne w badaniu osobowości W: Stasiakiewicz M. i
Szustrowa T.
(red.).
Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych, Biblioteka
Psychologa Praktyka, t.3,
(str. 9-28). Warszawa: Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i
Wydziału
Psychologii UW.
• Murstein, B.J., Pryer, R.S. (1989).
Pojęcie
projekcji.
Przegląd problematyki. W: Stasiakiewicz M., Szustrowa T. (red.).
Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych,
Biblioteka Psychologa
Praktyka, t.3, (str.71-99). Warszawa: Laboratorium Technik
Diagnostycznych PTP
i Wydziału Psychologii UW.
• Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2013).
Wiarygodność technik projekcyjnych jako narzędzie diagnozy
psychologicznej. Problems of
Forensic Sciences, 93, 421-437.
Przydatne
linki: Ten
artykuł porządkuje wiedzę na temat technik projekcyjnycch.
Ta strona została
całkowicie poświęcona technikom projekcyjnym.
ZAJĘCIA VI a: Projekcyjne techniki tematyczne
CEL:
Wzbudzenie refleksji nad statusem naukowym technik projekcyjnych;
poznanie ich możliwości i ograniczeń; wzbudzenie krytycznej
postawy wobec niewiarygodnych i nierzetelnych technik
diagnostycznych.
Uwaga:
na szóstych zajęciach odbędzie się kolokwium nr 3.
- Analiza
podstaw teoretycznych
technik tematycznych.
- Podstawy teoretyczne
wybranych
technik projekcyjnych:
elementy
teorii ego, mechanizmy obronne.
- Problemy interpretacji - błędy interpretacji.
- Status naukowy technik projekcyjnych.
- Hipoteza poziomów diagnozy (Stone, Dellis).
- Etyczne aspekty prowadzenia badania za pomocą technik
projekcyjnych.
LITERATURA:
• Kowalik, S. (1984) Werbalne
techniki projekcyjne.
W:
Sęk H. Metody projekcyjne. Tradycja i
współczesność. (str.
91-123). Poznań: UAM.
• Lelienfeld, S. O., Wood, J. M., Garb, H. N. (2002). Status
naukowy technik projekcyjnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego (s. 112-121).
• Murstein,
B.I., & Wolf, S.R. (1970). Empirical test od the
"levels" hypothesis with projectove techniques. Journal of Abnormal
Psychology, 75(1), 38-44.
• Stone,
H. K., Dellis, N. P. (1989). Empiryczna eksploracja
hipotezy
poziomów. W: M. Stasiakiewicz (red.) Wybrane zagadnienia metod
projekcyjnych. Biblioteka Psychologa Praktyka (tom 3). Warszawa:
PTP.
Przydatne linki: Ten
artykuł
dotyczy wykorzystania technik projekcyjnych w badaniu postrzegania
wzajemnych relacji między pracodawcą i pracownikiem.
ZAJĘCIA VI b: Efektywność postępowania diagnostycznego
CEL:
Wskazanie błędów związanych z procesem diagnozowania,
wynikających zarówno z korzystania z nierzetelnych technik, jak
i
procesu myślenia diagnostów.
- Wykorzystanie dostępnych
informacji i
problematyka przypadkowych wyników.
- Procedura
formułowania hipotez co
do doboru narzędzi diagnostycznych.
- Rodzaje błędów w myśleniu diagnostycznym.
- Diagnoza oparta na dowodach empirycznych.
- Standardy diagnozy psychologicznej.
LITERATURA:
• Filipiak, M., Paluchowski, W.J.
(2019). Standardy diagnozy psychologicznej - historia powstawania. Testy psychologiczne w praktyce i
badaniach, Numer specjalny: Standardy diagnozowania, 2, 1-6.
• Stemplewska-Żakowicz, K.,
Paluchowski, W. J. (2008).
Podstawy diagnozy psychologicznej (s. 23-92). W: J. Strelau, D.
Doliński (red.). Psychologia.
Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk:
GWP
Przydatne
linki: Warto zapoznać się z teorią perspektywy w
tym tekście.
ZAJĘCIA VII a: Rola reguł heurystycznych w procesie
diagnozowania
CEL:
Wskazanie na błędy poznawcze oraz strategie diagnozowania,
wynikające z charakterystyki procesów poznawczych diagnosty;
dyskusja nad możliwymi źródłami błędów popełnianych w
procesie decyzji diagnostycznych
- Rodzaje reguł heurystycznych stosowanych w procesie diagnozowania.
- Pozytywne i negatywne aspekty stosowania heurystyk w diagnozie.
- Wpływ definiowania problemu na decyzje (teoria perspektywy
Kahnemana i Tversky'ego).
- Strategie przetwarzania informacji diagnostycznych.
- Rola intuicji w diagnozie.
- Podmiotowe uwarunkowania procesu (strategii) diagnozowania:
preferencje poznawcze, paradygmat teoretyczny, doświadczenie zawodowe
itd.
- Sytuacyjne uwarunkowania procesu (strategii) diagnozowania:
presja czasu, kontekst, instytucja itd.
LITERATURA:
• Słysz, A. (2008). Typy
diagnostów. Preferencje
poznawcze psychologów a strategie diagnozowania. Poznań:
Wydawnictwo Naukowe UAM (s. 37-146)
Przydatne linki: Warto
zajrzeć do opracowań dotyczących błędów w procesie
diagnozowania; np. o błędzie
iluzorycznej korelacji (schematu współzmienności) można
przeczytać w pierwszej
części tego
tekstu, warto też
zobaczyć informacje na ten temat w Wikipedii.
Ogólny
tekst na ten temat znaleźć można tutaj.
ZAJĘCIA VII b: Konceptualizacja przypadku
CEL:
Zrozumienie związku pomiędzy diagnozą a interwencją; poznanie
zasad integrowania danych pochodzących z różnych źródeł
- Interpretacja danych diagnostycznych.
- Integrowanie danych diagnostycznych.
- Koncepcja kluczowych hipotez (Ingram).
LITERATURA:
• Stemplewska-Żakowicz,
K.,
Paluchowski, W. J. (2008).
Podstawy diagnozy psychologicznej (s. 23-92). W: J. Strelau, D.
Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk:
GWP
Przydatne linki: Pod
tym
linkiem można znaleźć
artykuł na temat konceptualizacji przypadku w psychoterapii. W
tym artykule została omówiona koncepcja kluczowych hipotez
Barbary Ingram. Ciekawy
artykuł w języku angielskim, w którym Barbara Ingram
szczegółowo przedstawia jeden opis
przypadku jest
tu.
Z innymi przykładami konceptualizacji przypadku można zapoznać się
tu.
ZAJĘCIA VIII: Orzeczenia i opinie psychologiczne
CEL:
Wzbudzenie refleksji nad społeczną rolą psychologa oraz etycznymi
aspektami praktyki psychologicznej z różnych obszarów.
Poznanie
podstawowych zasad konstruowania opinii psychologicznych oraz
komunikowania wyników badania diagnostycznego.
Uwaga: na ósmych zajęciach odbędzie się kolokwium nr 4
(ostatnie).
- Instytucjonalne (normatywne) i indywidualne cele formułowania
orzeczeń (komunikatów) a obszary badania;
formalne cechy
orzeczeń.
- Komunikowanie wyników badania - dyskusja nad zasadami.
Przydatne linki: Omówienie
wybranych aspektów opiniowania sądowo-osychologicznego można
znaleźc w tym artykule.
Literatura obowiązkowa
- Brzezińska,
A., Brzeziński, J., (2004).
Skale
szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: Brzeziński, J.,
Metodologia badań psychologicznych. Wybór
tekstów
(str. 232-306).
- Lilienfeld S. O., Wood J. M.,
Garb H. N. (2002). Status
naukowy technik projekcyjnych. Kraków: Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego (str. 112-121).
- Paluchowski,
W. J. (2001). Diagnoza
psychologiczna. Podejście ilościowe i
jakościowe. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (s. 20-31, 82-85,
130-156).
- PTP (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa W: J. Strelau
(red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki (tom 3, s. 837-844). Gdańsk:
GWP.
- Słysz, A. (2008). Typy diagnostów. Preferencje
poznawcze psychologów a strategie diagnozowania. Poznań:
Wydawnictwo Naukowe UAM (s. 37-146).
- Stasiakiewicz,
M. (2000). Testy
projekcyjne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik
akademicki, tom I (s.
491-503). Gdańsk: GWP.
- Stasiakiewicz,
M. (2004). Test
Apercepcji Tematycznej jako narzędzie diagnozy
psychologicznej.
W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań
psychologicznych.
Wybór tekstów. (s.
307-344) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Stemplewska-Żakowicz,
K. (2005). Metoda
wywiadu w psychologii. W: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K.
(red).
Wywiad
psychologiczny. Tom 1. Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (s.
31-89).
- Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008).
Podstawy diagnozy psychologicznej (s. 23-92). W: J. Strelau, D.
Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk:
GWP.
- Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2013). Wiarygodność
technik projekcyjncyh jako narzędzi diagnozy psychologicznej. Problems of Forensic Sciences, 93, 421-437.
- Suchańska,
A. (2007).
Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa:
WAiP - Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Szustrowa, T.(1987). Analiza i interpretacja danych z
wywiadu i obserwacji. W: T. Szustrowa (red.), Swobodne techniki
diagnostyczne. Warszawa: Wydawnictwo UW lub przedruk w: K.
Stmplewska-Żakowicz, K. Krejz (red.) (2005), Wywiad diagnostyczny. Tom
1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
- Ustjan,
D. (2005). Instrumenty konwersacyjne.
Rozróżnienia,
klasyfikacja i badania. W: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz,
K. (red).
Wywiad psychologiczny. Tom 2.
Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (s.
131-151).
- Ustjan,
D. (2005). Pytania i inne instrumenty konwersacyjne.
Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego. W:
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red).
Wywiad psychologiczny. Tom 2. Warszawa: Pracownia
Testów
Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (s.
152-187).
- Zawadzki,
B. (2000). Kwestionariusze
osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia.
Podręcznik
akademicki (t. 1, s. 469-490). Gdańsk:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura uzupełniająca
- Anastasi,
A., Urbina, S. (1999). Testy
psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych PTP. 1.
- Argyle, M. (1999).
Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa:PWN (s. 183-215).
- Brzezińska, A. (2004).
Socjometria. W: Brzeziński, J. (red.). Metodologia badań
psychologicznych – wybór tekstów. Warszawa: PWN.
- Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz-Winiewska, M., Poznaniak,
W. (2008). Etyka zawodu psychologa (s. 181-232). Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dejong, P., Berg, I. K. (2007). Rozmowy
o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia
Akademicka
SP. z o.o.
- Frank, L.K. (1989). Metody
projekcyjne w badaniu
osobowości. W: Stasiakiewicz M. i Szustrowa T.
(red.).
Wybrane zagadnienia
testów projekcyjnych, Biblioteka Psychologa Praktyka, t.3,
(str.
9-28). Warszawa: Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i
Wydziału
Psychologii UW.
- Goldberg
L. R. (1994). Historyczny
przegląd skal i inwentarzy osobowości. W:
Paluchowski W. J.
(red.). Kwestionariusze
w diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych, Biblioteka
Psychologa Praktyka, t. 5, (11-82). Warszawa: Laboratorium Technik
Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Gynther, M. D., Green, S. B. (1994).
Problemy
metodologiczne w badaniach z zastosowaniem inwentarzy
opartych na samoopisie. W:
Paluchowski W. J. (red.).
Kwestionariusze
w diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych,
Biblioteka
Psychologa Praktyka, t. 5, (193-244). Warszawa: Laboratorium
Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Harrower,
M. (1989). Projekcyjne aspekty rysunku. W:
Stasiakiewicz M., Szustrowa T. (red.).
Wybrane
zagadnienia testów projekcyjnych, Biblioteka
Psychologa
Praktyka, t.3, (str. 259-271). Warszawa: Laboratorium
Technik
Diagnostycznych PTP i UW.
- Hornowska,
E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Hornowska
E.
(2004). Skale Inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera
WAIS-R oraz
WAIS-III. Seria: Metody Diagnozy
Psychologicznej.
Warszawa: Wydawnictwo Scholar
- Hornowska,
E., Paluchowski, W.J.
(2004). Kulturowa
adaptacja testów psychologicznych. W: J.
Brzeziński
(red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór
tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Kofta,
M. (1979). Teoria ego. W: T.
Szustrowa (red.), Osobowość jako
przedmiot diagnozy psychologicznej. Warszawa: Wydz. UW.
- Kostrubiec,
B., Mirucka, B. (red.).
(2004). Rysunek projekcyjny w badaniach obrazu
siebie. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
- Kowalik,
S. (1984). Werbalne
techniki projekcyjne. W:
Sęk H.
Metody projekcyjne. Tradycja i
współczesność.
(str. 91-123). Poznań:
UAM. Łaguna,
M., Lachowska, B. (red.).
(2003). Rysunek psychologiczny jako metoda
badań psychologicznych. Lublin: Towarzystwo Naukowe
KUL.
- Kowalik, S. (2005). Modele diagnozy psychologicznej (t. 1,
s. 182-192). W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Matkowski,
M. (1984). Test Przymiotnikowy jako
narzędzie dla badania struktury potrzeb jednostki,
Przegląd
Psychologiczny, 2, 519-536.
- McReynolds,
P. (1994) Teoretyczne
podstawy pomiaru
psychologicznego. W:
Paluchowski W. J. (red.).
Kwestionariusze
w diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych,
Biblioteka
Psychologa Praktyka, t. 5, (83-92). Warszawa: Laboratorium
Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii
UW.
- Murstein,
B.J., Pryer, R.S. (1989). Pojęcie
projekcji. Przegląd problematyki.
W:
Stasiakiewicz M., Szustrowa T. (red.).
Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych,
Biblioteka
Psychologa
Praktyka, t.3, (str.71-99). Warszawa: Laboratorium Technik
Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Namysłowska,
I. (1983). Psychoanalityczna teoria związków z
obiektem. Psychiatria Polska, T. XVII, nr 5-6.
- Nęcka,
E.
(2000). Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia.
Podręcznik akademicki (t. 2, str.
721-760). Gdańsk: GWP.
- Nosal, Cz. (1995). Różnice indywidualne w uleganiu
inklinacjom poznawczym – wpływ wiedzy, inteligencji i typu umysłu
(s. 249-267). W: A. Biela, J. Brzeziński, T. Marek (red.), Społeczne,
eksperymentalne i metodologiczne konteksty procesów poznawczych
człowieka. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
- Nowak,
A.,
Roman, Z. (1985) Czas reakcji w badaniach
psychologicznych.
W: Paszkiewicz E., Szustrowa T. (red.) Metody badań
psychologicznych. Tom 4. Materiały do nauczania psychologii.
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
- Paluchowski
W. J. (1983). Źródła zakłóceń w kwestionariuszowym
badaniu osobowości i ich kontrola.
W:
Paluchowski W. J. (red.). Z
zagadnień diagnostyki osobowości (str. 249-271).
Wrocław:
Ossolineum.
- Paluchowski
W. J. (1984). Diagnoza
aktuarialna. W: Brzeziński J. (red.).
Wybrane zagadnienia z psychometrii i diagnostyki
psychologicznej (str. 199-221) Poznań: Wydawnictwo Naukowe
UAM.
- Paluchowski, W. J. (1995). Diagnozowanie i wyjaśnianie w
psychologii. W: W. J. Paluchowski (red.), Testowanie a ocena kliniczna.
Wybrane problemy. Biblioteka Psychologa Praktyka. Warszawa:
Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Poznaniak,
W. (1984). Metody
projekcji rysunkowej. W:
H.
Sęk
(red.), Metody projekcyjne. Tradycja i
współczesność (str.
125-144). Poznań. Wydawnictwo Naukowe
UAM.
- Rogers, C., (2002). O stawaniu się osobą. Poznań: Rebis
(Warszawa: Wydawnictwo PAX).
- Rzepa, T. (1992). Intuicja w badaniach psychologicznych. Poznań:
UAM.
- Schafer,
R. (1989). Jak ta historia została
opowiedziana?
W:
Stasiakiewicz M. i Szustrowa T. (red.).
Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych,
Biblioteka
Psychologa
Praktyka, t.3, (str.191-231). Warszawa: Laboratorium Technik
Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Sęk,
H. (1984). Wprowadzenie do metod projekcyjnych. W: H. Sęk
(red.), Metody projekcyjne. Tradycja i
współczesność (str.
7-33). Poznań. Wydawnictwo
Naukowe UAM.
- Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S.
(2002). Metody
badawcze w psychologii (cz. II, str.101-140).
Gdańsk: GWP
- Siek,
S.,
Grochowska, A. (red.). (2001) Wybrane
metody badania osobowości. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo
Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
- Słysz, A. (2008). Rola reguł heurystycznych w diagnozie
onkologicznej. Współczesna Onkologia, 12 (2), 90-94.
- Stasiakiewicz
M., Szustrowa T. (red.). Wybrane
zagadnienia
testów projekcyjnych, Biblioteka Psychologa Praktyka, t.3,
Warszawa: Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i
Wydziału Psychologii UW.
- Stasiakiewicz,
M. (2004). Test
Apercepcji Tematycznej jako narzędzie diagnozy
psychologicznej.
W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań
psychologicznych.
Wybór tekstów. (str.
307-344) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Stasiakiewicz,
M. (2005). Test
Rorschacha. Warszawa: SCHOLAR.
- Stemplewska-Żakowicz,
K. (1997). Poznanie
utajone
w narracjach projekcyjnych. Poznawcze podejście do
interpretacji TAT i
technik pochodnych. Studia Psychologiczne, XXXV, 1, 57-79.
- Stemplewska-Żakowicz,
K. (2004). O rzeczach
widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. TAT
jako metoda badawcza i
diagnostyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademica SWPS.
- Stepulak, M. (2002). Tajemnica zawodowa psychologa w relacjach
osobowych. Lublin: TN KUL.
- Stone, H. K., Dellis, N. P. (1989). Empiryczna
eksploracja
hipotezy
poziomów. W: M. Stasiakiewicz (red.) Wybrane zagadnienia
metod
projekcyjnych. Biblioteka Psychologa Praktyka (tom 3). Warszawa:
PTP.Strelau,
J. (2002).
- Suchańska,
A. (1984). Test
apercepcji tematycznej HA Murraya.
W:
Sęk H.
Metody projekcyjne. Tradycja i
współczesność. (str.
61-90). Poznań: UAM.
- Suchańska,
A. (1994). Test apercepcji tematycznej, Poznań: Wydawnictwo
Naukowe UAM.
- Szustrowa,
T. (2003). Raport
o stanie orzecznictwa psychologicznego w Polsce.
Warszawa:
PTP.
- Wiggins
J.
S. (1994). Techniki ustrukturowane.
W: Paluchowski W. J. (red.).
Kwestionariusze
w diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych,
Biblioteka
Psychologa Praktyka, t. 5, (str. 93-170). Warszawa:
Laboratorium
Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii
UW.
- Zawadzki,
B. (2006). Kwestionariusze
osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa:
Scholar.
- Ziemski, S. (1971). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza
Powszechna.