Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu
Wydział Psychologii i Kognitywistyki 
Materiały dla studentów

Jesteś w: Diagnoza psychologiczna > wykład dla psychologii - tryb stacjonarny i niestacjonarny

Diagnoza psychologiczna: podstawowe kompetencje

Autor programu: zbiorowy (wiodący autor: prof. Władysław Jacek Paluchowski)
Rok: III Semestr: zimowy
Liczba godzin: 30 
Forma zajęć: wykłady

Prowadzący: prof. UAM dr hab. Anna Słysz

Założenia i cele (wiedza)

Udział w wykładach pozwoli na lepsze zrozumienie literatury przedmiotu oraz pobudzi do refleksji nad zagadnieniami związanymi z diagnozą psychologiczną. Wykład stanowi integralną część całego modułu zajęć (wykłady, ćwiczenia, konwersatoria) i jest komplementarny do ćwiczeń i konwersatoriów. Aby w pełni skorzystać z wykładów, studenci są zachęcani do zadawania pytań podczas wykładu oraz do aktywnego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę.  

Forma zaliczenia:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu z tego przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń oraz konwersatoriów. Egzamin ma charakter testowy: pisemny test wiadomości (50 pytań); minimalny próg, aby zaliczyć ten przedmiot (ocena dostateczna) to 30 punktów. Czas trwania egzaminu: 40 min.
Skala ocen jest następująca:
0 – 29 ndst     38 – 42 db
30 – 34 dst     43 – 45 db+
35 – 37 dst+   46 – 50 bdb

Za wykonanie zadania dodatkowego (w trakcie semestru) można otrzymać dodatkowo 1 punkt doliczany do wyniku egzaminu pisemnego (łącznie nie więcej niż 3 punky). Praca polega na wysłaniu (na adres: aslysz@amu.edu.pl) propozycji problemowego pytania egzaminacyjnego (por. niżej - u dołu tej strony), na które odpowiedzi znajdują się w treści wykładu i/lub literaturze obowiązkowej, wraz z uzasadnieniem odpowiedzi i dystraktorów. Umiejętność formułowania pytań problemowych wymaga przetworzenia wiedzy z zajęć, a przy sformułowaniu sensownych dystraktorów pomaga"wczucie się" w meandry myślenia odpowiadających na nie osób. Pytanie należy przesłać nie później niż 3 tygodnie przed ostatnim wykłądem. Punkty będą doliczane wyłącznie do wyników egzaminu kursowego (pierwszego, nie do poprawkowego).

Tematyka wykładów

1. Diagnoza - podstawowe pojęcia.

Zagadnienia: Diagnoza profesjonalna a potoczna. Podstawowe pytania w diagnozowaniu. Sposoby ujmowania procesu diagnozowania w psychologii. Specyfika diagnoz psychologicznych. Diagnozowanie vs testowanie. Specyfika pomiaru w psychologii. Rodzaje i aspekty diagnoz psychologicznych. Pojęcie normy i normalności. Diagnoza a terapia.

Ciekawe jest zestawienie różnych modeli normalności opracowane przez George E. Vaillanta.

Uzupełnieniem problematyki normalności może być artykuł Waldemara Dymarczyka pod tytułem Pasjonaci: dewianci, dziwacy, „normalsi”, czyli o roszczeniu uznania normalności i Haliny Promieńskiej pod tytułem Filozofia i etyka wobec pytań o kryterium normalności.

Problematykę relacji między buntem a normalnością porusza Przemysław Szczygieł w artykule (strona 97 i dalsze) "O WARTOŚCIACH UZNAWANYCH PRZEZ BUNTOWNIKÓW".

Przykładem nietypowego zachowania może być ten list.

O typowych błędach w diagnozowaniu przeczytać można w tekście Kennetha S. Pope'a 9 Fallacies in Psychological Assessment (są tam też ciekawe linki).

Zainteresowani problemem samospełniającego się proroctwa i efektem Rosenhana mogą przeczytać oryginalny tekst Davida L. Rosenhana On Being Sane In Insane Places oraz odpowiedź Roberta L. Spitzera On pseudoscience in science, logic in remission, and psychiatric diagnosis: a critique of Rosenhan's "On being sane in insane places". Kiedy kilka lat później pojawił się film Lot nad kukułczym gniazdem, wzmocnił on społeczny efekt 'efektu Rosenhana'.

Warto też przeczytać tekst Jakuba Świderskiego na temat artykuł analizujący eksperyment Eltona Mayo i efekt Hawthorne. 

2. Faza prediagnostyczna.

Zagadnienia: Społeczna rola diagnosty. Społeczna rola osoby diagnozowanej.

Opis zawodu psychologa znaleźć można w artykule Psycholog jako wolny zawód.

Warto zapoznać się z nieuchwaloną Ustawą o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. Ciekawy komentarz znaleźć można w tekście Aleksandry Stępniak Martwe przepisy czyli ustawa o zawodzie psychologa. Smutny jest wywiad z Katarzyną Sarnicką.

Ciekawy jest artykuł Obraz psychologa w oczach niepsychologów (Katarzyna Szybińska, Dominika Mroczkowska i  Zuzanna Toeplitz); można go potraktować jako rodzaj lustra (selfie). Co pisze się o wizycie u psychologa przeczytac można w tym tekście (krytycznie).

Problem naznaczania i stygmatyzacji omawiają w swoim artykule Jerzy Trzebiński1 i Ewa Antczak pt. Historia i stereotyp: dwie przesłanki rozumienia innej osoby.

3. Faza badania i wstępnych decyzji.

Zagadnienia: Psychologiczny problem pacjenta/klienta.  Etapy definiowania problemu. Model Bartona. Ocena użyteczności informacji. Kompletność danych a przyrost trafności predykcji. Źródła danych diagnostycznych. Źródła znaczeń danych diagnostycznych. Strategie analizy danych diagnostycznych. Kryteria wiarygodności procedur diagnostycznych - testów.

Choć może nie wprost, ale powiązany z definiowaniem problemu klienta jest tekst Przychodzi szatan do lekarza prof. Bogdana de Barbaro, psychiatry i terapeuty, opublikowany w Tygodniku Powszechnym.

Przykład L-data można znaleźć w tym pliku.

W zakresie tematyki źródeł danych diagnostycznych interesująca jest praca Magdaleny Brzezińskiej Spódnica wpisana w diadę komunikacyjną Leacha - dotyczy sygnałów, oznak, znaków i symboli; warto przeczytać! 

Walne zebranie członków Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy Psychologicznej PTP uchwaliło dokument pt. Standardy diagnozy psychologicznej, będący zbiorem wskazówek i rekomendacji Sekcji. Standardy ogólne uzupełniane są sukcesywnie przez wytyczne ich realizacji w poszczególnych obszarach praktyki psychologicznej, opracowywane przez Zespoły robocze. Można też przeczytać, jak Standardy powstawały.

Komisja ds. Testów Psychologicznych Komitetu Psychologii PAN przygotowała kryteria wiarygodności wyników badań diagnostycznych - należy się z nimi zapoznać!

Dobrym opisem tzw. standardu Dauberta jest tekst Michaela T. Taylora.

Pan Leopold Abai przygotował prezentację na temat kryteriów wiarygodności procedur diagnostycznych.

Jak czytać informacje o charakterystykach wskaźników diagnostycznych w medycynie można zobaczyć w tym tekście.

4. Faza opisywania i interpretacji (wyjaśniania). 

Zagadnienia: Teoria psychologiczna a wyjaśnianie. Proces scalania danych. Dane symptomatologiczne i etiologiczne. Typy wyjaśnień. Przedmiot wyjaśniania. Metody analizy znaczeń (interpretacji klinicznej). Konceptualizacja przypadku. Kryteria trafności interpretacji psychologicznej. Rodzaje prognoz.

Jednym z istotnych czynników utrudniających trafne prognozowanie jest tzw. efekt pewności po fakcie (błąd post factum, hindsight bias; podstawowa definicja: Wikipedia). Jednym z jego przypuszczalnych źródeł jest traktowanie prognozy analogicznie do planowania działania, gdzie zastanawiamy sie, co zrobić, żeby uzyskać planowany wyniki (intencję). W retrognozie (analizowaniu przyszłych zdarzeń) ludzie (aktorzy; aktywni uczestnicy) mają skłonność do spostrzegania przebiegu zdarzeń jako nieuchronnych, a gdy są obserwatorami, to często myślą, że ich przebieg można było z góry przewidzieć.

Przykład opisu przez odwoływanie się do korelacji znaleźć można na stronie IQ Calculator.

O tzw. opracowaniu przypadku (case formulation; case conceptualization) przeczytać można w tym tekście pochodzącym z książki Collaborative Case Conceptualization: Working Effectively with Clients in Cognitive-Behavioral Therapy (Willem Kuyken, Christine A. Padesky, and Robert Dudley). Chris Allan w blogu opublikował tekst Case Conceptualisation I oraz Case Conceptualisation II - warto przeczytać. Podstawowe wiadomości są oczywiście w Wikipedii (clinical formulation or case formulation).

Jak wygląda prognozowanie pogody można zobaczyć na tej stronie :-)).

Jak bardzo sprawa decyzji o podjęciu interwencji może być skomplikowana zobaczyć można na stronie Inkrementalny współczynnik efektywności kosztów

5. Etap interwencji. 

Zagadnienia: Formy interwencji (selekcja, modyfikacja, komunikowanie). Status opinii i orzeczeń. Efekt Barnuma. Iteracyjny charakter diagnozowania. 

W Internetowym Czasopiśmie Filozoficznym można znaleźć dyskusję na temat problemów dotyczących mówienia prawdy pacjentom - link. Warto przeczytać ze względu na rangę poruszanych problemów. A komunikowanie wyników badania zawsze jest ważne dla psychologów! Przy okazji warto przeczytać dyskusję na temat podmiotowości w tym samym czasopiśmie.

Dla zainteresowanych rozwojem swoich kompetencji warte polecenia jest Responsibilities in Providing Psychological Test Feedback to Clients

Warto przeczytać tłumaczenie tekstu: How To Become Exceptionally Gifted At Face-To-Face Divination.

W artykule Beware of 'Barnum and Forer Effects' in Organizational Assessments James Houran, Rense Lange i Gene A. Ference opisują znaczenie tego efektu podczas selekcji. Można też przeczytać artykuł z Skeptics Dictionary na temat efektu Bertrama R. Forera. W ciekawym artykule What Makes Some People Think Astrology is Scientific? socjolog Nick Allum pisze o związkach efektu Barnuma i astrologii. 

W tym arkuszu kalkulacyjnym można poeksperymentować (naciskając Ctrl+q) z regułami (w kontekście selekcji): kompensacyjna sumy ważonej i nieważonej, niekompensacyjną koniunktywną (dominacji), leksykograficzną (eliminacji) i eliminacji alternatyw niesatysfakcjonujących.

Ja ułatwiać komunikowanie zobaczyć można na przykładzie Leksykonu pojęć używanych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.

6. Wykorzystywanie komputerów w diagnozowaniu.

Prof. Alan M Jette prezentuje swój 13-minutowy wykład i 15-minutowe odpowiedzi na pytania na temat współczesnej teorii pomiaru i adaptacyjnego testowania.

Warto zajrzeć do opracowań dotyczących błędów w procesie diagnozowania; np. o błędzie iluzorycznej i (schematu współzmienności) można przeczytać w pierwszej części tego tekstu, warto też zobaczyć informacje na ten temat w Wikipedii

Strona czasopisma zajmującego się procesem podejmowania decyzji i sądów znajduje się tutaj. Ogólny tekst na ten temat znaleźć można tutaj

Wykładów z zakresu filozofii nauki P.E. Meehla można wysłuchać na stronie Philosophical Psychology Paul E. Meehl (są tam też ich transkrypty). Szczególnie ciekawe wydają się wykłady poświęcone kontrowersji statystyczny vs kliniczny (wykład 9 i wykład 10).

Ciekawe materiały na temat technik aktuarialnych w zastosowaniu do badania ryzyka zachowań przestępczych znaleźć można tu. Jest też polskie tłumaczenie systemu STATIC-99, służącego do oceny ryzyka recydywy u przestępców seksualnych. Ciekawa jest strona z różnymi narzędziami wspomagającymi psychologa praktyka.

Kto sądzi, że psychologa testującego nie może w przyszłości zastąpić maszyna (program komputerowy), niech zobaczy jak wygląda komputerowe badanie (i interpretacja) techniką Rorschacha. To psychozabawa, ale na niepokojąco wysokim poziomie!

Ostatnie badania Hannah L. Semigran,Davida M. Levine, Shantanu Nundyi innych z Harvardu pokazują, że lekarze jednak lepiej stawiają diagnozy niż programy komputerowe.

7. Grupy metod diagnostycznych.

Zagadnienia: Testy psychologiczne. Techniki kwestionariuszowe. Techniki projekcyjne. Adaptacja kulturowa metod diagnostycznych.

Co do testów, to ciekawy jest tekst Magdaleny Bolek PROBLEM UPUBLICZNIANIA TREŚCI TESTÓW PSYCHOLOGICZNYCH. Warto zobaczyć przykłady niepoprawnego stosowania testów: MMPI oraz testów projekcyjnych. Innym przykładem braku etyki jest załącznik do raportu komisji MAK - z wynikami badania psychologicznego kapitana Arkadiusza Protasiuka

W obszarze badania psychomotoryki można znaleźć kilka interesujących materiałów. Na czym polega tzw. suport krzyżowy i jak się go wykorzystuje w badaniach kierowców można zobaczyć w tej instrukcji jego obsługi. A w artykule Anny Łuczak i Adama Tarnowskiego "WALIDACJA PSYCHOLOGICZNYCH METOD OCENY PREDYSPOZYCJI DO ZAWODU KIEROWCY" opis badan trafności niektórych testów aparaturowych. Na tych stronach można znaleźć różne aparaty, z czasów Walthera Moede oraz Curta Piorkowski'ego. Kiedyś na stronie angielskich miłośników kolei, a dziś tu znaleźć można program, generujący zadania testu Bourdona. Tu można znaleźć opis Cognitive Function Scanner.

Kolejnym tematem, z którym warto sie bliżej zapoznać jest badanie procesów poznawczych i intelektu. Dobrze się ogląda brief history of psychological testing! Ciekawe przykłady można znaleźć na wideo przygotowanym przez University of Waterloo: History of Early IQ Testing. O nadużyciach badania ilorazu inteligencji można wiele się dowiedzieć z wystąpienia Stephena Murdocha IQ Testing and Nazi Eugenics. Ciekawe refleksje na temat etycznych aspektów postępowania diagnosty w omawianym obszarze można znaleźć w artykule Agnieszki Grygorczuk Etyczne aspekty testowej diagnozy intelektu (Psychiatria 2008; 5: 156–158). Osoby zainteresowane historią badań nad inteligencją oraz badaczami powinny zajrzeć na stronę Human Intelligence. Zapoznanie się z różnymi formami testów w Internecie: można zajrzeć do Assessment Psychology Online oraz do Buros Institute of Mental Measurements. Warto przeczytać artykuł Janusza Kostrzewskiego na temat testów inteligencji culture-fair.

Oczywiście niezastąpionym źródłem informacji o testach (i aparaturze) jest Wirtualne Muzeum Poznańskiej Psychologii; naprawdę - warto tam zajrzeć!

Bez wątpienia warto przeczytać artykuł prof. Władysława Jacka Paluchowskiego na temat wiarygodności testów projekcyjnych oraz o teście Drzewa. Jakie testy zostały uznane przez ekspertów jako nieprzydatne w praktyce psychologicznej można przeczytać w artykule Discredited Psychological Treatments and Tests: A Delphi Poll Johna C. Norcrossa, Geralda P. Koochera i Ariele Garofalo. A jakie są skutki braku wiedzy diagnostycznej przeczytać można w tekście Anny Szulc z Newsweeka

Warto przeczytać raport NIK nt. działania Rodzinnych Ośrodków Diagnostyczno-Konsultacyjnych (teraz: Opiniodawczy Zespół Sądowych Specjalistów; szczególnie 7. Opracowanie procedur, wytycznych lub standardów określających zasady wykonywania zadań przez RODK, str. 22 i dalsze). To bardzo kształcąca lektura, pokazująca ile jeszcze jest do zrobienia, by praktyka psychologiczna nie była krzywdząca! NIestety - nie wszystko należy do przeszłości (raport z 2015 roku).

W dniesieniu do technik kwestionariuszowych, wartych polecenia jest kilka opracować. Omówienie ciekawych badań Aleksandry Jaworowskiej można znaleźć w jej prezentacji STOSOWANIE TESTÓW. Wyniki kwestionariusza EFPA. Warto zajrzeć na stronę International Personality Item Pool - może się ona przyda także później, przy tworzeniu własnej metody kwestionariuszowej. O skalach kontrolnych do kwestionariusza wyczerpująco pisze Robert M. Gordon w tekście "Validity Scales".

Warto też poglębić wiedzę na temat technik projekcyjnych, które są wciąż żywo dyskutowane w psychologii. Na temat badań konsumentów przez Masona Haire piszą George S. Lane i Gayne L. Watson.  Oryginalne wyniki przedstawiono w tym tekście. Wersja sieciowa TAT - Self Administered Global Apperception Scales (the SAGAS) - jest przykładem współczesnej wersji testu. Niestety, już zniknął z sieci. Podstawowe zasady interpretacji podał Yanon Volcani. Opis wielokulturowej techniki apercepcji tematycznej TEMAS jest na tej stronie. Krytyczną analizę tej techniki przedstawił Glenn J. Gesek. Materiał na temat rasistowskich odniesień materiału bodźcowego różnych wersji TAT znależć można tutaj. Historia tablic Rorschacha opisana jest na stronach Rorschach Archives and Collection. Kilka słów na temat Hermanna Rorschacha znaleźć można w Wikipedii (jej polska wersja). Można technikę Rorschacha potraktować jako zabawę: np. jak w Rorshock your lady. Toczyła się dyskusja na temat naukowego statusu techniki Rorschacha i ogólnie testów projekcyjnych. Jej stan można zobaczyć w tym pliku. Ciekawy jest też tekst Śliwerski, A., Garstka, T. (2017). Ocena wartości psychometrycznej wybranych technik projekcyjnych stosowanych w orzecznictwie psychologiczno-sądowym w sprawach o przestępstwa seksualne. Mgr Klaudia Chmielewska w swojej pracy magisterskiej poświęcila kilka stron testom projekcyjnym, w których materiałem bodźcowym jest dźwięk.

Jak może wyglądać pseudopsychologiczna interpretacja pseudotestu przeczytać można w tekście p. Joanny szulli pt. "Ślad czarnej kredki". To się czyta jak tekst kabaretowy, ale nie jest nim dla osób diagnozowanych. Przykładowe pseudopsychologiczne pseudotesty znaleźć można w internecie: obrazek z dziewczynką itp.twoje mocne i słabe strony oraz wiele innych.

Kartę z rysunkowego testu frustracji Saula Rosenzweiga pokazano na tej stronie.

Ciekawy jest przeglądowy tekst Sentence Completion Tests: A Review of the Literature and Results of a Survey of Members of the Society for Personality Assessment

Interesującego przykładu adaptacji kulturowej (przez zmianę klucza) dostarcza tekst Marka Matkowskiego (1984) na temat polskich adaptacji Testu Przymiotników ACL.

Wybór materiałów (linki, pliki) na tej stronie: Władysław Jacek Paluchowski, Anna Słysz 


Literatura obowiązkowa do egzaminu pisemnego – materiał z wykładów oraz któraś z poniższych pozycji (do wyboru):

Paluchowski, W. J. (2017). Diagnozowanie diagnozy. Wybór tekstów. Poznań: UAM – Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza 

Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP

Paluchowski, W. J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

plus:

Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. (rozdział 11)

Słysz, A. (2017). Konceptualizacja przypadku w różnych modelach psychoterapii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Słysz, A. (2008). Typy diagnostów. Preferencje poznawcze psychologów a strategie diagnozowania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

nieobligatoryjnie:

Słysz, A. (2014). Refleksje nad diagnozą psychologiczną. Pytania i odpowiedzi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM


Jedną z potrzebnych książek znaleźć można na tej stronie!!
Są też w Bibliotece UAM.

Do przygotowania się na egzamin trzeba przeczytać książki (i własne notatki z wykładów)!

Zadanie dodatkowe - szczegóły (opracował: Władysław Jacek Paluchowski)

Pytanie problemowe to rodzaj pytania dopełnienia, pokazujące rozumienie wiedzy, jej powiązania i zastosowanie. Da sie wyróżnić następujące kryteria opanowania wiedzy i umiejętności:
  • znajomość faktów (kryterium kognitywne),
  • umiejętność ich zastosowania (kryterium empiryczne),
  • zdolność wykorzystania nabytej wiedzy w nietypowych okolicznościach (kryterium kreatywne).
Pytanie problemowe jest to pytanie, na które odpowiedź wymaga wyjścia poza przypomnienie sobie jakiegoś pojedynczego faktu czy informacji, poza definiowanie. W treści pytania należy więc przedstawić jakiś problem, a alternatywami powinny być propozycje rozwiązania tego problemu na podstawie rozumowania dotyczącego powiązania różnych elementów wiedzy z zajęć; ustalanie przyczyny, przewidywanie skutku, wykrywanie współzależności, itp. itd. Pytaniem problemowym jest też zastosowanie posiadanej wiedzy do konkretnego problemu; oczekujemy odpowiedzi polegającej na zastosowaniu wiedzy i umiejętności do rozwiązania jakiegoś konkretnego problemu (sytuacji).
Treść pytania może być długa, bo ma zawierać opis jakiegoś problemu; alternatywy tego pytania są opisem konkretnych rozwiązań tego problemu, czyli uzasadnienia podjętych działań (ergo są zastosowaniem wiedzy z wykładu i/lub literatury).

Pytania problemowe dotyczy celów od 3 do 6 wg Blooma. Taksonomia Blooma dzieli się na trzy dziedziny: poznawczą, emocjonalną i psychomotoryczną. Cele należące do dziedziny poznawczej Bloom podzielił na sześć następujących kategorii (szczebli), określających typ procesu poznawczego (myślenia) wymaganego od uczniów:
1) wiadomości (podstawowa kategoria) – wymaga zapamiętania (zdefiniowania, odtworzenia) pojęć, treści zjawisk, faktów, teorii i struktur;
2) rozumienie – wymaga demonstracji rozumienia wiadomości:
  • przekład (transfer) – wyrażenie informacji w innej formie, przełożenie treści z jednego języka (układu) na inny;
  • interpretację – wyjście poza dosłowność przekazu;
  • ekstrapolację – rozszerzenie interpretacji danych;
3) zastosowanie – wymaga wykorzystania wiadomości w celu wykonania określonych czynności, posłużenia się regułą, pojęciem ogólnym, wzorem itp. w konkretnej sytuacji;
4) analiza - oznacza rozpoznanie zasady zorganizowania danego materiału i jego struktury, rozkładanie materiału na części składowe, uchwycenie związków oraz zależności między nimi;
5) synteza – wymaga umiejętności zebrania w całość wiadomości z różnych źródeł i wytworzenia oryginalnego produktu (forma pisemna, ustna, graficzna itp.), planu działania, obrazu całości na podstawie części danych;
6) ocena (najwyższa kategoria) – oznacza wydawanie sądów o wartości czegoś na podstawie kryteriów zewnętrznych bądź wewnętrznych.

Praca polega na podaniu propozycji problemowego pytania (zamkniętego, z podanymi do wyboru alternatywami odpowiedzi, z jedną poprawną odpowiedzią oznaczoną jako x) wraz z uzasadnieniem odpowiedzi i dystraktorów (szczególnie ważne jest uzasadnienie dystraktorów pokazujące, jak przebiegać może proces myślowy osoby, która by wybrała dany dystraktor i dlaczego może się on pojawić jako konkurencyjny wobec dobrej odpowiedzi).

Formalna struktura pytania jest następująca:

 Pytanie nr N
 < treść pytania problem treść pytania problem treść pytania treść pytania treść pytania problem treść pytania treść pytania >

A. poprawna alternatywa odpowiedzi (x)
B. alternatywa odpowiedzi (dystraktor)
C. alternatywa odpowiedzi (dystraktor)
D. alternatywa odpowiedzi (dystraktor)

Wyjaśnienia:
Pytanie dotyczy wykładu (zagadnienia, stron z książki) …..
Alternatywa B może zostać wybrana, gdy .....
Alternatywa C może zostać wybrana, gdy .....
Alternatywa D może zostać wybrana, gdy .....

Wymagania formalne co do długości pytania:
  • treść pytania maks. do 490 znaków (ze spacjami),
  • każda alternatywa odpowiedzi do tego pytania maks. do 50 znaków (ze spacjami).
  • pytania należy przysyłać w treści listu, a nie jako załącznik. W mailu trzeba też wskazać, o który wykład oraz strony (część) książki chodzi (a nie slajdy!).
Pytania nie spełniające tych warunków nie będą oceniane merytorycznie.
Jeśli ktoś znajdzie jakąś ciekawą wizualizację (obrazek, film) do poszczególnych zagadnień - proszę o przysłanie (aslysz@amu.edu.pl).

©