Diagnoza
psychologiczna: podstawowe kompetencje
(ćwiczenia)
Autor programu: zbiorowy
Rok: III Semestr: zimowy
Liczba godzin: 50.
Forma zajęć, metody nauczania: ćwiczenia
Osoby prowadzące: dr Aleksandra Głowińska, mgr Beata Granops,
mgr Piotr
Haładziński, dr Marta Karbowa-Płowens, dr Maja Stańko-Kaczmarek, mgr
Justyna Śliwińska-Sroka
Założenia i cele (wiedza,
umiejętności)
Udział w zajęciach powinien pozwolić na
lepsze zrozumienie
istoty technik
diagnostycznych w psychologii oraz procesu diagnozowania.
Celem
jest kształtowanie takich podstawowych umiejętności, jak: planowanie i
przeprowadzanie procesu diagnostycznego, stosowanie
metod diagnostycznych (rozmowa, obserwacja, techniki
kwestionariuszowe, techniki projekcyjne) oraz integrowanie
danych
uzyskanych za pomocą różnych metod. Zajęcia
mają
również
uświadomić etyczne problemy i ograniczenia w
diagnozowaniu. Celem jest także
uświadomienie roli własnej aktywności
studentów w procesie
poszerzania własnej
wiedzy oraz budowania profesjonalnych umiejętności.
Podczas zajęć
prowadzi się
dyskusję nad grupowo przygotowywanymi opracowaniami.
Opis przedmiotu
Zajęcia łączą ćwiczenia i warsztaty. Celem zajęć jest
proces
doskonalenia własnej
kompetencji i refleksję nad praktyką,
wyrażaną w samodzielnie
opracowanym i
integrującym wiedzę studium przypadku, a nie
zorientowane na rezultat
(wyniki
testów wiadomości, itp.).
Oczekiwanym efektem
nauczania jest nie tylko zapamiętanie i zrozumienie
przekazywanych
wiadomości,
ale także praktyczna
umiejętność stosowania poznanych zasad i
reguł
wyjaśniania
psychologicznego zarówno w pracy zawodowej
absolwentów jak i w
przygotowywanych podczas studiów pracach seminaryjnych i
dyplomowych oraz
dokonywanie uogólnień tej wiedzy.
Ze względu na formę i cel zajęć
bardzo ważne jest, aby Państwo
systematycznie przygotowywali się do
zajęć (czytając podaną
literaturę),
wykonywali zadania domowe (są obowiązkowe) oraz
aktywnie uczestniczyli
w
proponowanych ćwiczeniach. Osiągnięcie
oczekiwanych efektów
nauczania jest możliwe
jedynie
przy dużym nakładzie pracy
także poza zajęciami.
Pomocne może być
korzystanie z dodatkowy zasobów umieszczonych na tej stronie
(literatura, ćwiczenia,
linki itd.).
Warunki i forma zaliczenia
Warunkiem zaliczenia laboratoriów jest
obecność na
zajęciach, pozytywna
ocena z testów pisemnych z zakresu literatury
obowiązkowej (w ramach konwersatoriów) oraz pozytywna ocena
pracy pisemnej (zadania indywidualnego). Szczegóły
dotyczące
kryteriów oceny
oraz zobowiązań studenta i osoby
prowadzącej zajęcia znajdują
się w
kontrakcie
dydaktycznym.
Praca pisemna.
Zadanie indywidualne studentów polega na
indywidualnym badaniu w czasie
semestru jednej osoby różnymi wskazanymi metodami
i
przedstawieniu sporządzonego
z tej okazji portfolio diagnostycznego oraz napisanie raportu.
Przedmiotem diagnozy jest sposób radzenia sobie
przez osobę badaną ze
stresem, sposób skutecznego uwalniania się od jego
skutków i nie dopuszczania
do kumulowania się efektów
długotrwałego działania stresu,
radzenia sobie z
wahaniami nastroju i emocjami, itd. w powiązaniu z poziomem
jej
funkcjonowania
poznawczego. Na badanie potrzebna jest zgoda
osoby
uczestniczącej w badaniu (patrz też: różne
informacje i
problemy związane ze świadomą
zgodą oraz na stronie APA Rights
and
Responsibilities of Test Takers: Guidelines and Expectations).
Przed przystąpieniem do badania diagnostycznego należy zapoznać
się z zasadami
prowadzenia badania diagnostycznego online oraz z instrukcją
dla osoby badanej (element wywiadu narracyjnego). Warto też bliżej
zapoznać się z metodą wywiadu narracyjnego (BNIM).
Harmonogramy pracy nad
przypadkiem dla poszczególnych
grup zostaną podane
przez osoby prowadzące zajęcia.
Zasady sporządzania raportu z
badań indywidualnych
oraz zawartości
portfolio zawarte
są w tym pliku. Prezentacja dotycząca obliczania wyników
COPE jest dostępna tu.
Podczas obliczania
przedziałów ufności dla
wyników poszczególnych podskal zalecane
jest korzystanie z tego
kalkulatora psychometrycznego. Można zapoznać się także z arkuszem oceny raportu.
Przy interpretacji warto skorzystać
z następujących źródeł:
Proponujemy, aby przed
przystąpieniem do badania
diagnostycznego przygotować się w zakresie technik
swobodnych (rozmowy
i
obserwacji). Służą temu ćwiczenia zamieszczone na dole tej strony.
Zadanie
fakultatywne (nowe): film
Zadanie
polega na napisaniu scenariusza rozmowy psychologicznej (czas trwania:
ok. 20-30 minut) oraz - po zatwierdzeniu przez osobę prowadzącą zajęcia
- nagraniu filmu. Jedna osoba odgrywa rolę psychologa, a druga
pacjenta. zgłaszającego się z dowolnym problemem. Aktorami mogą być
wyłącznie studenci III roku psychologii uczestniczący w zajęciach z
diagnozy. Rozmowa powinna (zgodnie ze scenariuszem) zawierać kilka
błędów (takich jak np. zadawanie przez diagnostę pytań
sugerujących, nie respektowanie zasady zadawania jednego pytania na raz
lub zasady pełnego zrozumienia wypowiedzi osoby badanej i inne).
Dobrze wykonane zadanie może zostać uwzględnione przy
ocenie końcowej z ćwiczeń (podwyższenie oceny o 0,5 stopnia).
ZAJĘCIA I: Obserwacja - wprowadzenie
OGÓLNY
CEL ZAJĘC: Uczenie się opisu zachowania osoby badanej oraz analizy i
interpretacji danych z obserwacji.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: Przygotowanie się do przeprowadzenia obserwacji osoby
badanej podczas badania diagnostycznego dotyczącego radzenia sobie
przez nią ze stresem. Uczenie
się odróżnienia obserwacji od interpretacji
- Omówienie kontraktu dydaktycznego oraz zadania
diagnostycznego (praca semestralna)
- Proponowane zadania do wykonania na ćwiczeniach (praca w
grupach):
- dwie osoby rozmawiają na
dowolny temat, a grupa
(obserwatorzy) zapisuje swoje obserwacje; następnie
każdy czyta
swój opis; omówienie:
jakie kategorie się powtarzały?, co
pomijano w opisie? itp.;
dyskusja: twierdzenia opisowe a twierdzenia interpretacyjne;
- opis wyglądu osoby publicznej (cechy fizyczne, zachowanie),
przedstawienie
obserwacji, omówienie;
- Zagadnienia:
- formułowanie
celów
obserwacji;
- sporządzanie opisu zachowania osoby i opisu własnych reakcji
(samoobserwacja, recypatia; skale samooceny);
- analiza i interpretacja danych z obserwacji;
- tendencyjność obserwatora i sposoby jej kontroli w
skalach;
- problematyka rzetelności obserwatorów.
- Zadanie domowe nr 1:
a) Sporządzić (w formie
pisemnej) obserwację (niejawną; ukrytą) wyglądu
zewnętrznego i zachowania
się osoby nieznajomej
(czas
trwania obserwacji: ok. 15 minut); do wyboru: na podstawie dowolnego
materiału video lub obserwacji na żywo. Celem zadania jest doskonalenie
umiejętności
dokonywania uważnej i celowej obserwacji oraz rejestrowania
danych
obserwacyjnych; b) Sporządzić kilka skal szacunkowych dla następujących
kategorii: wygląd fizyczny, ekspresja emocji, formalne cechy zachowania
werbalnego.
LITERATURA:
• Suchańska, A. (2007).
Rozmowa i
obserwacja w
diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP - Wydawnictwa Akademickie i
Profesjonalne (część III - dot. obserwacji)
ZAJĘCIA II: Wywiad, rozmowa psychologiczna - wprowadzenie
OGÓLNY
CEL ZAJĘĆ: uczenie się umiejętności nawiązywania kontaktu
diagnostycznego.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: przygotowanie się do rozmowy z osobą badaną
(nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu).
- Proponowane zadania do wykonania na ćwiczeniach (praca w
grupach):
- dyskusja
nad "zadaniem domowym 1" (refleksje studentów);
- ćwiczenie w parach poszczególnych typów
pytań;
- rozmowa
w
trójkach z podziałem na role:
A - mówiący, B - słuchający,
C - obserwator;
temat: Co mi
pomaga a co przeszkadza w kontaktach z ludźmi; plus instrukcje
dla C;
zmiana ról; omówienie.
- rozmowa w parach
na temat
spędzania wolnego czasu; omówienie:
jakie postawiono pytania?, jaka
była sekwencja tematów rozmowy? itp.
2. Zagadnienia:
- twierdzenia
opisowe a twierdzenia interpretacyjne
(hipotezy) w propozycjach;
- technika
nawiązywania kontaktu: czynniki wspomagające i utrudniające
nawiązanie kontaktu diagnostycznego;
- techniki podtrzymywania kontaktu: sygnalizowanie akceptacji,
zrozumienia i zainteresowania, prośba o rozwinięcie
tematu, parafraza, akceptacja i odzwierciedlanie uczuć, wpływ
milczenia.
3.
Zadanie domowe nr 2: przeprowadzenie
15-minutowej rozmowy (online lub na żywo)
z osobą nie przejawiającą
problemów psychicznych na
„neutralny”
temat typu: życie towarzyskie, plany zawodowe,
zainteresowania itp. +
nagranie audio + transkrypt (wg wskazówek osoby
prowadzącej zajęcia).
Celem zadania jest doskonalenie umiejętności
prowadzenia rozmowy, a w szczególności świadomego stosowania
różnych rodzajów
pytań, parafraz i innych instrumentów
konwersacyjnych oraz
respektowania
poznanych na zajęciach reguł.
LITERATURA:
• Suchańska, A. (2007).
Rozmowa i
obserwacja w
diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP - Wydawnictwa Akademickie i
Profesjonalne
• Stemplewska-Żakowicz, K.
(2005).
Metoda
wywiadu w psychologii. W: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K.
(red).
Wywiad psychologiczny. Tom 1.
Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. (s.
31-89).
• Ustjan, D. (2005). Instrumenty
konwersacyjne.
Rozróżnienia, klasyfikacja i badania. W:
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K.
(red). Wywiad
psychologiczny. Tom 2. Warszawa:
Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa
Psychologicznego. (s. 131-151)
• Ustjan, D. (2005). Pytania i inne
instrumenty
konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego.
W:
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red).
Wywiad
psychologiczny. Tom 2. Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych Polskiego
Towarzystwa Psychologicznego. (s.
152-187)
ZAJĘCIA III: Tematyka wywiadu/rozmowy
OGÓLNY
CEL ZAJĘĆ: uczenie się umiejętności rozmowy psychologicznej.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: przygotowanie się do samodzielnego rozmowy
diagnostycznej dotyczącej radzenia sobie ze stresem
(umiejętność formułowania i stawiania pytań, planowania
rozmowy).
1. Proponowane zadania do wykonania na ćwiczeniach
(praca w grupach):
- omówienie
sposobu prowadzenia rozmowy przez studentów (z zadania "domowego
2"); m.in. identyfikacja
typów pytań, ich funkcji i sekwencji;
- ćwiczenie w parach: dwówch ochotników rozmawia ze
sobą na temat strategii radzenia sobie ze stresem (granie ról:
diagnosty i osoby uczestniczącej w diagnozie).
- analiza materiału filmowego (P. De Jong): pierwszy
kontakt z klientem, kontakt z klientem niedobrowolnym (opcjonalnie);
- budowanie listy zagadnień do rozmowy częściowo
ustrukturalizowanej na temat strategii radzenia sobie ze stresem;
- zapoznanie się z oryginalnymi pytaniami Wielowumiarowego
Inwentarza do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem (COPE; Ch. S. Carver,
M. F. Scheier, J. K. Weintraub).
2. Zagadnienia:
- zasady budowania
ciągów pytań w obrębie
poszczególnych
tematów (konstrukcja lejkowa -
zawężanie);
konstrukcja
odwróconego lejka; progresja; zasada zadawania
tylko
jednego pytania na raz; zasada uzyskania pełnego zrozumienia
wypowiedzi osoby badanej);
- budowanie całości
rozmowy (logika diagnosty a logika osoby badanej,
gotowość osoby
badanej
do kontaktu, kierowanie rozmową, standaryzacja,
głębokość,
język);
- planowanie rozmowy/wywiadu, dobieranie obszarów
tematycznych do celu diagnozy;
- procedura operacjonalizacji;
- pomiar stresu oraz sposobów radzenia sobie w sytuacjach
stresowych za pomocą kwestionariusza.
LITERATURA:
• Heszen-Niejodek,
I. (2000). Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje.
W: I.
Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek
w sytuacji stresu.
Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo
Uniwersytetu Śląskiego.
• Paluchowski W. J.
(1983). Źródła
zakłóceń w
kwestionariuszowym badaniu osobowości i ich
kontrola. W: W. J. Paluchowski (red.), Z zagadnień
diagnostyki osobowości (ss. 249-271). Wrocław:
Ossolineum.
• Zawadzki, B. (2000). Kwestionariusze
osobowości.
W:
J. Strelau (red.), Psychologia.
Podręcznik akademicki (t. 1,
str.
469-490). Gdańsk: Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne.
PRACA SAMODZIELNA:
• Przedstawienie (do wglądu) osobie prowadzącej
zajęcia zgody osoby badanej i pobranie
kwestionariusza COPE ze strony http://www.practest.com.pl. Niezbędne
informacje na temat tego kwestionariusza można znaleźc
tu (podręcznik).
• Pierwsze spotkanie z osobą badaną (rozmowa
i obserwacja, badanie kwestionariuszem COPE).
• Przygotowanie transkryptu z rozmowy, opracowanie
wyników kwestionariusza COPE oraz sformułowanie hipotez
diagnostycznych.
UWAGA: Na zajęcia VII proszę przygotować arkusz oceny raportu
(zamieszczony powyżej).
ZAJĘCIA IV: Wskazówki dotyczące pisania raportu z badań
diagnostycznych (cz. 1)
OGÓLNY
CEL ZAJĘĆ: uczenie się interpretacji danych uzyskanych za pomocą
rozmowy psychologicznej oraz pisania raportu z przeprowadzonego
badania diagnostycznego.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: przygotowanie się do pisania raportu z badań
diagnostycznych (formułowanie hipotez na podstawie danych z rozmowy
psychologicznej).
- Proponowane zadania do wykonania na ćwiczeniach:
- analiza poprawności wywiadów częściowo
ustrukturyzowanych (przykłady dostarczone przez prowadzącego zajęcia);
- omówienie przykładowych błędów
zawartych w raportach ze studium przypadku (przykłady dostarczone przez
prowadzącego zajęcia).
- Zagadnienia:
- zasady poprawnego prowadzenia wywiadu częściowo
ustrukturyzowanego;
- zasady poprawnego formułowania hipotez.
ZAJĘCIA V: Grupowa konsultacja
OGÓLNY
CEL ZAJĘĆ: uczenie się interpretacji danych uzyskanych za pomocą
rozmowy psychologicznej oraz kwestionariusza.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: przygotowanie się do pisania raportu z badań
diagnostycznych (formułowanie hipotez na podstawie danych z rozmowy
oraz danych uzyskanych za pomocą kwestionariusza COPE).
- Prezentacja danych diagnostycznych i
wniosków z pierwszego
spotkania z osobą badaną, ewaluacja elementów portfolio
diagnostycznego pod
kątem wybranych kryteriów (praca w parach); analiza ewentualnych
rozbieżności między hipotezami dotyczącymi uzyskanych wyników
kwestionariusza COPE a wynikami tego kwestionariusza (praca w parach).
- Wskazówki dotyczące drugiego spotkania z osobą badaną
(uwaga: obowiązuje
posiadanie transkryptu z rozmowy oraz opracowanych wyników
kwestionariusza COPE).
PRACA SAMODZIELNA:
• Zapoznanie się z Kwestionariuszem Oceny Sytuacji, KOS-B,
autorzy: K.Wrześniewski, A. Jakubowska-Winecka, D.
Włodarczyk (arkusz wysyłają drogą elektroniczną prowadzący).
Materiały pomocne do
obliczania i analizy wników znajdują się
tu
(artykuł; informacje dotyczące wersji B - do dyspozycyjnej oceny
stresu).
• Drugie spotkanie z osobą badaną (rozmowa i
obserwacja, badanie kwestionariuszem KOS-B).
• Przygotowanie transkryptu z
rozmowy,
opracowanie wyników kwestionariusza KOS-B oraz
weryfikacja hipotez diagnostycznych.
ZAJĘCIA VI: Wskazówki dotyczące pisania raportu z badań
diagnostycznych (cz. 2)
OGÓLNY
CEL ZAJĘĆ: uczenie się interpretacji danych uzyskanych za pomocą
rozmowy psychologicznej oraz pisania raportu z przeprowadzonego
badania diagnostycznego.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: przygotowanie się do pisania raportu z badań
diagnostycznych (formułowanie hipotez na podstawie danych z rozmowy
psychologicznej).
- Zadania do wykonania na ćwiczeniach (praca w grupach):
- omówienie przykładowych błędów
zawartych w raportach ze studium przypadku (ze względu na moc
przesłanek);
- rozpoznawanie błędów w procesie diagnozowania (błąd
konfirmacji hipotez, heurystyki decyzyjne itp.).
- Zagadnienia:
- moc przesłanek (poziom ugruntowania w danych);
- zasady poprawnego formułowania wniosków z badania
diagnostycznego;
- integracja danych diagnostycznych.
ZAJĘCIA VII: Grupowa konsultacja
OGÓLNY
CEL ZAJĘĆ: uczenie się interpretacji danych uzyskanych za pomocą
rozmowy psychologicznej oraz kwetionariusza.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: przygotowanie się do pisania raportu z badań
diagnostycznych (formułowanie hipotez na podstawie danych z rozmowy
oraz danych uzyskanych za pomocą kwestionariusza KOS-B).
Grupowa konsultacja dotycząca integrowania danych z drugiej rozmowy i
kwestionariusza KOS-B oraz hipotez wyjaśniających strategie radzenia
sobie ze strsem przez osobe badaną.
ZAJĘCIA VIII: Grupowa konsultacja
OGÓLNY
CEL ZAJĘĆ: uczenie się integrowania danych pochodzących z
różnych
metod.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: przygotowanie się do pisania raportu z badań
diagnostycznych (integrowanie danych oraz opisywanie mechanizmu
radzenia sobie ze stresem przez osobę badaną).
Grupowa konsultacja dotycząca integrowania danych oraz mechanizmu
radzenia sobie ze stresem.
ZAJĘCIA IX: Komunikowanie wyników osobie badanej (cz. 1)
OGÓLNY
CEL ZAJĘĆ: Uczenie się umiejętności komunikowania wyników
badania odnośnie do celu badania.
SZCZEGÓŁOWY
CEL ZAJĘĆ: Przygotowanie się do komunikowania osobie badanej
wyników badania diagnostycznego na temat radzenia sobie przez
nią
ze stresem.
- Proponowane zadania do wykonania na ćwiczeniach:
- komunikowanie przykładowych wyników -
ćwiczenie w parach
- Zagadnienia:
- zasady komunikowania wyników badania diagnostycznego
ZAJĘCIA X: Komunikowanie wyników osobie badanej (cz. 2)
Konsultacje indywidualne dotyczące komunikowania wyników osobie
badanej.
Ostateczny termin oddawania prac
(raport oraz portfolio).
ZAJĘCIA XI i XII: Komunikowanie wyników osobie badanej
(cz. 3)
Konsultacje indywidualne dotyczące komunikowania wyników oraz
informacje zwrotne dla studentów dotyczące raportu z badania
diagnostycznego.
ZAJĘCIA XIII: Komunikowanie wyników osobie badanej (cz.
4)
Omówienie prac oraz wątpliwości związanych z komunikowaniem
wyników
osobie badanej (grupowa konsultacja).
Uwaga: ostatnie zajęcia są 2-godzinne!
PRACA SAMODZIELNA:
Trzecie spotkanie z osobą badaną - informowanie o wynikach.
Warto to zrobić, zanim podejmie się
badania indywidualne!
OBSERWACJA:
Przeczytaj tekst: Szustrowa, T.
(1987). Swobodne
techniki diagnostyczne. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu
Warszawskiego (rozdział
o obserwacji; str. 85-93). Przypomnij
sobie, co wiesz
o metodzie obserwacji oraz o zjawisku stresu psychologicznego (i o tym,
co
napisano w zalecanym artykule).
- Obejrzyj wywiad Moniki
Olejnik z Aleksandrem
Kwaśniewskim.
- Zanotuj
wszystkie
możliwe wskaźniki stresu u osoby, z
którą przeprowadzany
jest wywiad
(wg
takiego podziału: Wskaźnik, Kategoria
wskaźnika,
Interpretacja
wskaźnika).
- Po sporządzeniu
obserwacji sprawdź, jakie u Ciebie kategorie
wskaźników
przeważają?
Poszukaj odpowiedzi, dlaczego tak jest: czy ma to związek z
przedmiotem obserwacji, czy może z Twoim stylem
obserwowania?
- Wybierz kilka
wskaźników i dla każdego z nich
wygeneruj jak najwięcej
różnych
interpretacji. Zauważ, w jakich sytuacjach ten element ćwiczenia
(interpretowanie) wydaje Ci się łatwiejszy, a w
jakich
trudniejszy. Zauważ różnice i
podobieństwa w swoich
obserwacjach oraz między obserwacjami Twoimi a
kolegów.
Istnieją przynajmniej dwa odrębne
sposoby, w jakie ludzie
dokonują
obserwacji. Analitycy postrzegają
szczegóły i mają problemy
z wiązaniem ich w całość.
Syntetycy dostrzegają problemy ogólne, przy
jednoczesnym
niedostrzeganiu
szczegółów. Który z tych
sposobów bardziej charakteryzuje Ciebie?
[autorka
zadania: ES]
ROZMOWA:
Zadanie 1. Przeczytaj
tekst: Grzegołowska-Klarkowska, H.,
Szustrowa,
T.,
(1991)
Tematyka wywiadu. w: T.
Szustrowa, [red.] Swobodne
techniki diagnostyczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu
Warszawskiego (dostępne
także w: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red).
(2005).
Wywiad psychologiczny. Tom 1 - aneks. Warszawa: Pracownia
Testów Psychologicznych
Polskiego Towarzystwa Psychologicznego). Wykorzystaj zawarte w nim
wskazówki
dotyczące układania pytań na temat
stresu i radzenia sobie. Pamiętaj o celu
rozmowy: Określenie
sposobów radzenia sobie ze stresem przez osobę
badaną
(mechanizm radzenia sobie
ze stresem).
- Przeanalizuj
literaturę. Zapoznaj się z koncepcjami stresu i
radzenia sobie,
które
przedstawiane są w podręcznikach akademickich z
psychologii (np. Heszen-Niejodek, I.
(2000). Teoria
stresu psychologicznego
i radzenia sobie. W: Strelau, J.
(2000). Psychologia.
Podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańsk, GWP). Warto przeczytać także
artykuł Ireny
Heszen-Niejodek Styl radzenia sobie ze stresem: fakty i kontrowersje.
Czasopismo Psychologiczne. 1997 , nr
1 , s. 7-22. Określ w jakich
kategoriach będziesz formułować
twierdzenia na temat sposobów
radzenia sobie ze stresem (np. typy stresorów, sytuacje
przeciążenia itp., osobowościowe
modyfikatory stresu,
strategie
radzenia sobie ze stresem, reakcje na
stres, korzystanie ze wsparcia społecznego).
- Zastanów
się, co musisz wiedzieć o człowieku, aby
uzyskać informacje dotyczące
kategorii, które
wyszczególniłeś
wcześniej w
punkcie 2?
- O czym
powinieneś rozmawiać, aby taką
wiedzę zdobywać? Sformułuj
konkretne pytania, które będą ci służyły
jako pomoc podczas
rozmowy.
- Poddaj
ocenie sformułowane pytania pod kątem ich cech
formalnych
(np. otwarte, zamknięte itd.).
Czy pytania te wyczerpują temat? Jak można je
zmodyfikować, aby
były bardziej klarowne? Czy potrafiłbyś z
nich zrezygnować, jeśli
zaszłaby taka konieczność w trakcie
prowadzenia rozmowy?
[autorki zadania: ES&AS]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INTERPRETACJA DANYCH:
Ciekawe zadania można znaleźć w książce Anny Słysz "Refleksje nad
diagnozą psychologiczną. Pytania i odpowiedzi" (wstęp
i spis
treści). W rozdziale V znajdują się dwa opisy przypadków
(Arek i Ewa), które można najpierw samodzielnie zinterpretować,
a następnie zapoznać się z przykładowymi interpretacjami.
Dodatki:
Dla zainteresowanych rozwojem swoich kompetencji polecam Responsibilities
in Providing Psychological Test Feedback to Clients.
Warto też, przed własnymi badaniami,
przeczytać tekst pani
Agaty Aleksińskiej
"Dylematy etyczne zawodu psychologa",
opisujący badania
prowadzone podczas zajęć.
Literatura obowiązkowa:
- Stemplewska-Żakowicz,
K. (2005). Metoda
wywiadu w psychologii. W: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K.
(red).
Wywiad
psychologiczny. Tom 1. Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (str.
31-89).
- Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008).
Podstawy diagnozy psychologicznej (s. 23-92). W: J. Strelau, D.
Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk:
GWP.
- Suchańska,
A. (2007). Rozmowa
i obserwacja w diagnozie psychologicznej.
Warszawa:
WAiP - Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Ustjan,
D. (2005). Instrumenty konwersacyjne.
Rozróżnienia,
klasyfikacja i badania. W: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz,
K. (red).
Wywiad psychologiczny. Tom 2.
Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (str.
131-151).
- Ustjan,
D. (2005). Pytania i inne instrumenty konwersacyjne.
Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego. W:
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red).
Wywiad psychologiczny. Tom 2. Warszawa: Pracownia
Testów
Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (str.
152-187).
- Zawadzki,
B. (2000). Kwestionariusze
osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia.
Podręcznik
akademicki (t. 1, str. 469-490). Gdańsk:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura
uzupełniająca:
- Anastasi,
A., Urbina, S. (1999). Testy
psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów
Psychologicznych PTP.
- Brzezińska,
A., Brzeziński, J., (2004).
Skale
szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: Brzeziński, J.,
Metodologia badań psychologicznych. Wybór
tekstów
(str. 232-306).
- Dejong,
P., Berg, I.K. (2007). Rozmowy
o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia
Akademicka
SP. z o.o.
- Frank, L.K. (1989). Metody
projekcyjne w badaniu
osobowości. W: Stasiakiewicz M. i Szustrowa T.
(red.).
Wybrane zagadnienia
testów projekcyjnych, Biblioteka Psychologa Praktyka, t.3,
(str.
9-28). Warszawa: Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i
Wydziału
Psychologii UW.
- Goldberg
L. R. (1994). Historyczny
przegląd skal i inwentarzy osobowości. W:
Paluchowski W. J.
(red.). Kwestionariusze
w diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych, Biblioteka
Psychologa Praktyka, t. 5, (11-82). Warszawa: Laboratorium Technik
Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Grzegołowska-Klarkowska,
H. (1986). Mechanizmy obronne osobowości. Warszawa:
PWN.
- Gynther
M.
D., Green S. B. (1994). Problemy
metodologiczne w badaniach z zastosowaniem inwentarzy
opartych na samoopisie. W:
Paluchowski W. J. (red.).
Kwestionariusze
w diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych,
Biblioteka
Psychologa Praktyka, t. 5, (193-244). Warszawa: Laboratorium
Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Harrower,
M. (1989). Projekcyjne aspekty rysunku. W:
Stasiakiewicz M., Szustrowa T. (red.).
Wybrane
zagadnienia testów projekcyjnych, Biblioteka
Psychologa
Praktyka, t.3, (str. 259-271). Warszawa: Laboratorium
Technik
Diagnostycznych PTP i UW.
- Hornowska,
E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Hornowska
E.
(2004). Skale Inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera
WAIS-R oraz
WAIS-III. Seria: Metody Diagnozy
Psychologicznej.
Warszawa: Wydawnictwo Scholar
- Hornowska,
E., Paluchowski, W.J.
(2004). Kulturowa
adaptacja testów psychologicznych. W: J.
Brzeziński
(red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór
tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Kofta,
M. (1979). Teoria ego. W: T.
Szustrowa (red.), Osobowość jako
przedmiot diagnozy psychologicznej. Warszawa: Wydz. UW.
- Kostrubiec,
B., Mirucka, B. (red.).
(2004). Rysunek projekcyjny w badaniach obrazu
siebie. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
- Kowalik,
S. (1984). Werbalne
techniki projekcyjne. W:
Sęk H.
Metody projekcyjne. Tradycja i
współczesność.
(str. 91-123). Poznań:
UAM. Łaguna,
M., Lachowska, B. (red.).
(2003). Rysunek psychologiczny jako metoda
badań psychologicznych. Lublin: Towarzystwo Naukowe
KUL.
- Matkowski,
M. (1984). Test Przymiotnikowy jako
narzędzie dla badania struktury potrzeb jednostki,
Przegląd
Psychologiczny, 2, 519-536.
- McReynolds,
P. (1994) Teoretyczne
podstawy pomiaru
psychologicznego. W:
Paluchowski W. J. (red.).
Kwestionariusze
w diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych,
Biblioteka
Psychologa Praktyka, t. 5, (83-92). Warszawa: Laboratorium
Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii
UW.
- Murstein,
B.J., Pryer, R.S. (1989). Pojęcie
projekcji. Przegląd problematyki.
W:
Stasiakiewicz M., Szustrowa T. (red.).
Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych,
Biblioteka
Psychologa
Praktyka, t.3, (str.71-99). Warszawa: Laboratorium Technik
Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Namysłowska,
I. (1983). Psychoanalityczna teoria związków z
obiektem. Psychiatria Polska, T. XVII, nr 5-6.
- Nęcka,
E.
(2000). Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia.
Podręcznik akademicki (t. 2, str.
721-760). Gdańsk: GWP.
- Nowak,
A.,
Roman, Z. (1985) Czas reakcji w badaniach
psychologicznych.
W: Paszkiewicz E., Szustrowa T. (red.) Metody badań
psychologicznych. Tom 4. Materiały do nauczania psychologii.
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
- Paluchowski
W. J. (1983). Źródła zakłóceń w kwestionariuszowym
badaniu osobowości i ich kontrola.
W:
Paluchowski W. J. (red.). Z
zagadnień diagnostyki osobowości (str. 249-271).
Wrocław:
Ossolineum.
- Paluchowski
W. J. (1984). Diagnoza
aktuarialna. W: Brzeziński J. (red.).
Wybrane zagadnienia z psychometrii i diagnostyki
psychologicznej (str. 199-221) Poznań: Wydawnictwo Naukowe
UAM.
- Poznaniak,
W. (1984). Metody
projekcji rysunkowej. W:
H.
Sęk
(red.), Metody projekcyjne. Tradycja i
współczesność (str.
125-144). Poznań. Wydawnictwo Naukowe
UAM.
- Schafer,
R. (1989). Jak ta historia została
opowiedziana?
W:
Stasiakiewicz M. i Szustrowa T. (red.).
Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych,
Biblioteka
Psychologa
Praktyka, t.3, (str.191-231). Warszawa: Laboratorium Technik
Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW.
- Shaughnessy,
J., J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J., S. (2002). Metody
badawcze w psychologii (cz. II, str.101-140).
Gdańsk: GWP
- Siek,
S.,
Grochowska, A. (red.). (2001) Wybrane
metody badania osobowości. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo
Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
- Słysz, A. (2014). Refleksje nad diagnozą psychologiczną.
Pytania i odpowiedzi. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych.
- Stasiakiewicz
M., Szustrowa T. (red.). Wybrane
zagadnienia
testów projekcyjnych, Biblioteka Psychologa Praktyka, t.3,
Warszawa: Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i
Wydziału Psychologii UW.
- Stasiakiewicz,
M. (2004). Test
Apercepcji Tematycznej jako narzędzie diagnozy
psychologicznej.
W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań
psychologicznych.
Wybór tekstów. (str.
307-344) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Stasiakiewicz,
M. (2005). Test
Rorschacha. Warszawa: SCHOLAR.
- Stemplewska-Żakowicz,
K. (1997). Poznanie
utajone
w narracjach projekcyjnych. Poznawcze podejście do
interpretacji TAT i
technik pochodnych. Studia Psychologiczne, XXXV, 1, 57-79.
- Stemplewska-Żakowicz,
K. (2004). O rzeczach
widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. TAT
jako metoda badawcza i
diagnostyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademica SWPS.
- Strelau,
J. (2002). Psychologia
temperamentu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Suchańska,
A. (1984). Test
apercepcji tematycznej HA Murraya.
W:
Sęk H.
Metody projekcyjne. Tradycja i
współczesność. (str.
61-90). Poznań: UAM.
- Suchańska,
A. (1994). Test apercepcji tematycznej, Poznań: Wydawnictwo
Naukowe UAM.
- Szustrowa,
T. (2003). Raport
o stanie orzecznictwa psychologicznego w Polsce.
Warszawa:
PTP.
- Wiggins
J.
S. (1994). Techniki ustrukturowane.
W: Paluchowski W. J. (red.).
Kwestionariusze
w diagnostyce psychologicznej i badaniach naukowych,
Biblioteka
Psychologa Praktyka, t. 5, (str. 93-170). Warszawa:
Laboratorium
Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii
UW.
- Zawadzki,
B. (2006). Kwestionariusze
osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa:
Scholar.